Botswana in en op pad in Chobe nationaal park

De grensovergang van Namibië naar Botswana is een brug. We hadden al een uur extra gerekend maar eigenlijk viel het alles mee. Aan de Namibië kant papieren invullen en we kregen een exit stempel.
Over een brug en dan het kantoortje van Botswana in, weer papieren en nog meer papieren want we hebben een auto. Daar moet je voor betalen (12 euro) maar ook daar krijgen we een stempel en kunnen we bijna Botswana in. Eerst nog met auto en erna met schoenen in een desinfectiebad ivm ziektes en dan we rijden Botswana in. Je rijdt dan eigenlijk gelijk Chobe national park in.

De weg loopt dwars door het park en je mag niet harder dan 80 km en dat is maar goed ook. We zien bijna gelijk olifanten en zebra’s.
Even buiten Kasane hebben we een guesthouse, af en toe in een bed is wel lekker, en vooral even kleren wassen. Alles staat stjf van het stof. De weg naar de guesthouse lijkt wel een strandopgang van een paar km. Maar we worden er steeds handiger in.

In de namiddag hebben we een riviertochtje geregeld. Met een bootje over de Zambezi river. Dwars door Chobe NP heen.

Prachtig, weer een hele andere wereld. We zien hele kudde’s olifanten drinken aan de rivier. Nijlpaarden zwemmen en als de zon bijna ondergaat zien we ze grazen. Kudde’s buffalo, eland, heel veel prachtige vogels. Kleine vogels maar ook enorme roofvogels. Krokodillen en ondertussen horen we wat verhalen over het eiland die midden in de rivier ligt. Uiteindelijk is het via het gerechtshof in Den haag toegewezen aan Botswana en die gebruikt het voor het wild.

De zon zakt langzaam in de rivier, een zonsondergang verveelt nooit maar helemaal niet in Afrika met de grote rode zon, alsof de hemel in brand staat.

Na drie uur varen schuiven we aan voor een heerlijke maaltijd in de guesthouse.
Bijna alle lodges worden gerund door de blanke zakenmensen en er verblijven aardig wat oudere welgestelde, vooral Duiters die zich rond laten rijden door het land.  Deze guesthouse wordt gerund door een donkere dame samen met een groep lokals, het is een tof plekje en iedereen is super vriendelijk. Meer ons ding.
De volgende ochtend staan we om 5 uur naast ons bed. Om 5.30 gaan we met donjo, 2 Amerikanen en een Oostenrijkse een gamedrive doen tot in de middag.

In Chobe mag je zelf rijden alleen mag je dan pas na 9 uur het park in.
Maar de trails zijn erg slecht en alleen maar (diep) zand. Daarom hadden wij thuis al besloten om het dan met een gids te doen.
En jeetje, wat een goede beslissing. Daar moet je echt goed 4 x4 kunnen rijden.

Einde van ochtend komen we twee Nederlanders tegen die volledig vast staan. Samen met de gids proberen we te helpen. Uiteindelijk staan wij ook vast. Maar met duwen, vlonders en een gids die goed kan rijden komen wij los.  Ondertussen houdt een van ons de omgeving in de gaten of er geen leeuw of ander wild rond loopt. Met een lier en duwen krijgen we de andere auto ook los.

Ze zijn erg opgelucht en gaan terug per order gids. Later komen we weer een auto tegen, die is net los. Kortom, wij blij dat we veilig in de jeep zitten en gereden worden. Ken je beperkingen.
Bovendien is het ook leuk om een keer alleen maar te kijken en niet op de trails te hoeven letten. En de gidsen hebben ogen die wij niet hebben en kennen ieder spoor en drol.

We zien de zon opkomen boven de rivier en als we langs de rivier rijden zien we daar twee leeuwen lopen. Wat een prachtig gezicht, ze lopen samen over het veld en niet ver van ons stoppen ze bij een grote plas water om te drinken, adembenemend mooi!

We stuiteren door de jeep en zien van alles voorbij komen. Tot we bij een boom komen en er een dode impala onder ligt, en ja hoor boven op een stam ligt een luipaard!

Wow, wat een prachtig gezicht, zijn buik vol gegeten ligt hij bij te komen boven zijn prooi.
Later stoppen we even op een open plek en komen de thermoskannen te voorschijn . Wat een plek voor een simpel ontbijt en een kop koffie.
Chobe NP  is weer heel anders door de kleuren en het vele fijne zand en de rivier. Soms zelfs wat duinachtig.
We genieten volop en de dag kan echt niet meer stuk als we onder een boom een leeuw zien liggen. Op zijn rug, poten omhoog en in een diepe slaap. Je kan er uren naar kijken.

Rond 13.30 zijn we weer terug bij de guesthouse en stappen we in onze eigen auto voor een  ritje van 2.5 uur richting de woestijn, meer zuidelijker. We maken een tussenstop 50 km voor Nata om daar te kamperen. Een bizarre camping waar we omringd zijn door olifanten maar daarover later meer.

Botswana, de eerste twee dagen zijn alweer geweldig. Twee prachtige tochten in Chobe national park, wat een schoonheid.

Dit bericht is geplaatst in Reizen. Bookmark de permalink.