De Covid Volg de Zon roadtrip met Tonkie

Dikke twee weken vakantie en op pad met Tonkie. Dat werd plan B voor deze zomer.
De reis naar Patagonie komt nog wel.
En wat een luxe hebben we dan met ons eigen Tonkie, gewoon op pad kunnen gaan en staan waar we willen.
Het weer int de bergen zag er de eerste dagen niet zo goed uit. Dus besloten we een stop te maken in het Franse Lorraine. Een heerlijk gebied, daar schreef ik al wat over.
Vanaf daar besloten we richting het Comomeer te rijden. Het was er mooi weer en we waren er beide nog nooit geweest.
We reden vanaf daar via de Gotthardpas naar Italië. De tunnel lieten we liggen want we zijn tenslotte op een roadtrip. Een prachtige pas die gaat tot 2100 meter.
Het regende en toen we bijna boven waren begon het te sneeuwen. En echt hard te sneeuwen. Binnen 10 minuten was alles wit. Een bizar gezicht.
Aan de andere kant van de pas was het voorbij.
Toen we uiteindelijk bij het Comomeer waren was het heerlijk weer. De zon volgen was gelukt.
We gingen een dagje varen en bezochten een paar prachtige plaatsjes aan het Comomeer zoals Varenna en Belaggio Ik maakte een mtb tocht , vanaf het Comomeer naar boven. 23 km en 1000 hoogtemeters. Een magnifiek uitzicht op het Comomeer.
Vanaf daar wilden we richting de dolomieten rijden.
Maar op de kaart zagen we dat we vlak bij Parco Naturel Gruppi Di Tessa. We kenden het niet en besloten om daar wat rond te rijden en te gaan wandelen.
Het bleek een geweldig mooi gebied. Het staat vol appelbomen, gaarden vol.
Mooi om doorheen te rijden en uiteraard moet er een appeltje gepikt worden. ik rende er een uurtje.
Maar het berggebied is ook echt tof om te lopen.
We wandelden een prachtige route.
Ik Fietste nog een mooi rondje van 20 km en 400 hoogtemeters langs de rivier en tussen de appelgaarden door. Vanaf daar reden we door naar de dolomieten.
We besloten de Gardena pass te nemen, wat een prachtige route zeg!
En nog steeds was het heerlijk weer.
We wandelde daar echt een prachtige technische route vanaf Altijd Badia. 17 km en 1000 hm. Echt heel mooi!
Voor het eerst dat ik met Flynn aan de lijn lastige delen liep. Maar hij deed het supergoed.
Ook voor Jeanet was het een pittige dag, en dat op haar verjaardag!
Een mooier kade kun je toch niet krijgen.
Vanaf daar zijn we richting Sexten gereden, iets verder de Dolomieten in.
En zoals voorspeld werd het regenachtig. In de namiddag werd het droog en ben ik toch nog even op de mtb gesprongen voor een tof tochtje , 16 km en 650 hoogtemeters.
De volgende camping hadden we gekozen omdat het aan de voet van de klim van de Tre Cime di Lavaredo lag.
Het zou nog een dag slecht weer worden maar de dag erna zou een mooie dag zijn.
dus het plan was om die mooie dag te gaan wandelen.
De regendag was geen reden om niet te wandelen, alleen zijn we lager gebleven en korter gewandeld
Ik ben in de namiddag in de regen en de mist de Tre Cime di Laveredo  op gefietst, in de sporen van de Giro.
Door het slechte weer was er niemand, normaal echt wel een drukke weg omdat iedereen boven gaat wandelen. Een mooi heroïsch tochtje.
Zoals voorspeld was het het de dag erna een prachtige dag. In alle vroegte zijn we naar boven gereden en een schitterende wandeling gemaakt. Het is een populaire wandeling maar nu viel het mee met de drukte.
Dat het een populaire wandeling is komt omdat je vanaf deze kant de Drie Cime kunt aanschouwen en dat is indrukwekkend.
Het mooie was dat we op de camping beneden totaal in de wolken zaten. Toen we boven waren waren we boven de wolken en zagen we een strakblauwe lucht.
Samen wandelde we 10 km. Ik heb er nog een lusje aangemaakt en liep uiteindelijk 18 km en 1000 hm en 1500 dalende meters.
Echt een hele mooie tocht! Dat wij erg vroeg waren was een slimme zet want rond 11 uur werd het enorm druk en waren wij weer terug.
Vanaf daar hebben we de Dolomieten verlaten en reden we Oostenrijk in.
Een leuke boerencamping wat nog voor de Grossglockner Hochalpenstrasse lag.
We wilde graag met Tonkie de Grossglockner Hochalpenstrasse met zijn 26 haarspeldbochten rijden.
Een enorm mooie route wat op sommige plekken wel wat te druk was voor onze smaak met vooral motorrijders.  Maar dat mocht de pret niet drukken want mooi is het.
Mooie herinneringen aan de Ultratrail die ik hier liep en waar Jeanet een deel over die straat reed in alle vroegte  en late avond om mij te vinden tijdens de trail.
We eindigde die dag bij de Zellersee.
Kaprun kennen wij vooral van skiën, ik was er nog niet in de zomer.
Tijd om het te verkennen met de mtb.
Ik fietste een mooie ronde met een enorme klim. Eenmaal boven had ik met Jeanet afgesproken die er met Fynn was wandelen.
Samen hebben we boven lekker appelstrudel gegeten en erna volgde een enorme vette afdaling die eigenlijk niet mocht met de mtb maar volgens een huttenwaard was het geen probleem voor een ervaren mtb er.
Het was vooral voor de e-mtbers een gevaarlijke afdaling.
Dus heb ik het bord genegeerd en ben ik naar beneden gevlogen. Erna een rondje Zellersee en voldaan stapte ik weer in Tonkie.
Het plan was om nog een stukje verder te rijden richting Duitsland. Maar we zagen op de kaart de Walchsee en dat was nog net in Oostenrijk.
En zo kwamen we daar terecht. Jeanet ging een dagje luieren en met Flynn rond het meer wandelen en ik wilde nog een trail lopen.
Vanaf de camping bij de Walchsee zie je bergen met tussen al het groen een groot deel rots. Dat nodigt uit voor een uitdagend trailrondje.
Nader onderzoek liet zien dat er een kruis op de berg staat – Pyramidespitze.
En zo kwam het dat ik een rondje intekende die niet zo simpel was omdat ik van de camping wilde vertrekken. Het leek op sommige delen wel rotsklimmen. Na lang zwoegen kwam ik dan toch bij het kruis! Maar wat een mooie en zware ronde werd het!
21 km en 1600 hoogtemeters.
De perfecte afsluiting van 2 prachtige weken.
Wat zijn we gezegend met ons campertje, dat wist ik al maar in deze covidtijd is het toch heerlijk dat we zo rond kunnen rijden en de vrijheid hebben om te gaan en staan waar we willen.
Het werd een we zien wel waar we heen gaan vakantie, daar waar het lekker weer is als het even kan. En lekker weer was het, 2 slechte dagen en voor de rest heerlijk zomerweer.
We zouden dit maanden kunnen volhouden…..