De VeluweZoom Trail 2010

Zijn inspiratie kwam uit de Transalpine Run. Na 7 dagen in de bergen gelopen te hebben dacht Jan Strijker dat kan ook in NL. Wel met wat minder hoogtemeters, maar een ultratrail moet kunnen ipv die lullige 12 km crossjes
Zo ontstond het idee voor de eerste editie van de Veluwezoom Trail 2010. Jan maakte een route van 51 km over de Veluwe die zo goed als onverhard is. Met natuurmomenten kwam hij overeen dat er gelopen mocht worden door bepaalde stukken als er een limiet van 150 lopers zou zijn.
Er waren 90 voorinschrijvingen. 81 lopers stonden aan de start.
Met 2 drink posten wist iedereen dat je selfsupporting moest zijn. Op 25 en 42 km kon je bijtanken. Het was een mooi gezicht om bij de start iedereen met een rugzakje te zien. Dat is voor het eerst dat ik dat zie in NL.
Het was een weerzien met veel bekenden. Daardoor waren we nog bijna te laat bij de start.  Overal even kletsen en plots was het bijna 9 uur.

Mijn plan was om op gevoel te gaan lopen. Als ik me goed voelde wat harder maar niet te hard. Ik wil wel gewoon door trainen deze week en geen lang herstel nodig hebben.
Maar al snel voelde ik dat ik geen topdag had, er zat geen kracht in mijn benen. Dat had ws veel te maken met het feestje de avond ervoor (met dank aan Sjors en Mike voor alle biertjes).
Hoe dan ook, ’s avonds een vrouw, ochtends ook dus moest er gewoon gelopen worden.
Het eerste deel was pittig, vooral veel klimmen. Een aantal stukken mul zand en uiteraard ook weer dalen. Het eerste deel liep ik kletsend met Ritchie, Leonie en Pieter. Na een km of 10 gingen we allemaal ons eigen weg. Daar kwam Ingrid ook aan waar ik een plasstop had gehad. Dus vanaf daar hebben we weer ouderwets samen gelopen.
Het parcours was prachtig, zwaar en onverhard. Dat kost veel kracht.
Veel mooie vergezichten. over single tracks tussen de varens door. Over de heide. Sommige van ons werden getrakteerd op een groep herten. Haast iedereen struikelde over een groep hooglanders waarvan er een ws net bevallen was want het jong werd nog schoongelikt en was onwennig.
Het was genieten, zelfs als je geen topdag hebt.
De route was prima aangegeven. Met bordjes en rode linten aan de bomen. Je kon haast niet verkeerd lopen. (Uiteraard is het wel 1 loper gelukt)
Na 25 km hebben we bij de post een Herbalifeshake gedronken (kon je bij start inleveren) en met iets meer energie gingen we verder. Bij 28 km volgde een lange klim, vals plat. Dit was ook het punt waar de eerste lopers al terug kwamen. Ongelooflijk wat een snelle lopers er voorbij kwamen!
Een lus van 6 km om via hetzelfde pad van 4 km weer terug te lopen. Daar haalde we Ritchie bij die ook een feestje had gehad de avond ervoor.
Een km later struikelde Ingrid en ik haast over een heel klein everzwijntje. Terwijl Ingrid helemaal zwijmelde van het kleine beestje gilde fluisterde ik gelijk, `waar is de moeder en vader`???
Spichtig keek ik rond maar zag niets. Ik zag het al gebeuren, dat wij met 20 km per uur dat pad af moesten rennen met een groot everzwijn achter ons aan.
Maar die kleine was alleen op avontuur. We hebben er nog even van genoten en gingen weer verder. Bij 40 km was ik er eigenlijk wel klaar mee. Ik begon alles te voelen.
De gedachten verzetten en instellen op de komende drinkpost. Die kwam en na even bijgetankt te hebben maakten we ons klaar voor de laatste 7 km.
Wederom een erg mooi stuk. Maar ook weer wat mul zand. Even doorzwoegen en na 51.4 km en ongeveer 800 hoogtemeters was dan daar de finish na 5 uur en 37 minuten.
Zwaar maar zo mooi! Wat een prachtige trail! Ik hoop zo ontzettend dat natuurmonumenten toestemming gaat geven voor herhaling. Want eindelijk heeft NL een nog echte trail met hoogtemeters die dan ieder jaar op mijn kalender zal staan. (Naast Limburgs zwaarste en de 60 km van Berg en Dal)
Iedereen had genoten en er waren hele strakke tijden gelopen.
Eerste dame; Irene Kalter (4.15) Eerste man; Chris Hemstede (3.29)
Bijzondere prestaties waren er voor John en Pieter.
John was zo dapper om hier te debuteren op een ultra. Hij kwam tot 38.5 km, zijn langste gelopen tijd ooit! Daar was de koek op, maar goed gedaan op zo`n parcours.
Pieter liep een knappe 5.14. Hij is echt een man geworden bij de BMUT!
Verder stonden er maar liefst 10 lopers van onze atletiekvereniging MarathonPlus aan de start!
Kortom, een groot succes. Nederland is mooi en dat heeft Jan Strijker ons laten zien door deze prachtige VeluweZoom trail.

Foto`s; bovenste 3 is onderweg.Onderste 3 is vlnr, 38 km punt waar Gert een stukje mee loopt, de finish en na de finish met John.

Dit bericht is geplaatst in Trail Wedstrijden, Trailrunning. Bookmark de permalink.

22 reacties op De VeluweZoom Trail 2010

1. Dullaert Annemie schreef:

Mooie prestatie en een mooie wedstrijd, ziet er idd een prachtig parcours uit

2. Kit schreef:

Ik word (bijna) jaloers, heerlijk dat je toch maar even 51 km wegblaast! Moet toch ook een kik geven dat je dat “even” doet na een gezellig feestje de avond ervoor en dat in een prachtige omgeving.
    Ik hoop idd dat ze deze loop kunnen voortzetten!

3. Ziet er uit als een hele mooie trail, ik had een andere keuze gemaakt en dat was achteraf niet de beste keuze.
    Wel geluk met dat zwijntje dat de vader en moeder er niet waren dat zou heeeel hard lopen zijn geworden anders , had het verhaal wel weer spannend gemaakt 😉

4. ronnie schreef:

Het was op en top genieten! Deze loop verdient een vaste plek op de nederlandse ultrakalender!

5. Rinus schreef:

Ondanks de biertjes en feestje zo ver gekomen en een prima tijd gelopen.
    Als het volgend jaar weer is dan meld ik mij aan.
    Rust lekker uit en genieten.
    Groet Rinus.

6. Triezz schreef:

Mooi verslag van een prachtige loop! Alleen al door het lezen geniet ik met je mee! Wat een mooie prestatie weer!

7. Martin schreef:

Prachtig. Nu maar hopen dat dit volgend jaar weer wordt georganiseerd!

8. Henri Thunnissen schreef:

Het zou super zijn als de Veluwezoomtrail elk jaar op de wedstrijdkalender komt te staan. Maar de eerste trail in Nederland is het niet. Willem Mütze organiseert sinds 2007 Limburgs Zwaarste, dit jaar in de vierde editie met 2000 klim- en 2000 daalmeters. Qua hoogtemeters vergelijkbaar met een Belgische trail, maar het terrein is natuurlijk toch wat minder zwaar. Ook wordt door Willem sinds 2007 in Berg en dal een trail georganiseerd ism de wandelvereniging SV de Lat. Deze tocht is 60 km lang en heeft zo’n 1000 klim- en 1000 daalmeters, qua zwaarte goed vergelijkbaar met de Veluwezoomtrail alleen iets langer. Dit jaar staat Berg en Dal voor 9 oktober op de wedstrijdkalender.

9. martine schreef:

@henri; je hebt gelijk. Hoe kan ik die vergeten.
    Een die nog steeds op het lijstje staat.

10. Bjorn Paree schreef:

Prachtige prestatie in het mooie Nederland !!

11. Mike schreef:

Netjes gedaan hoor Martine! Misschien geen topdag qua kracht in de benen maar wel een top dag qua belevenissen zo te lezen. Laten we hopen dat hij de komende jaren vaker op de kalender zal staan want dan zal ik daar zeker een keertje bij zijn.

12. JeeWee schreef:

Er zijn nog plekken waar je in nederland volop kunt genieten. Al zou je dat met al die verstedelijking niet meer verwachten.
    Mooie prestatie van jullie.

13. Petra schreef:

Zooooo, wat gaaf! Helemaal jullie ding en wat zie ik…nieuwe shirts! Mooi.

14. John schreef:

Het is je wederom gelukt een mooi verslag te schrijven van een heel goed georganiseerde trail. Deze is absoluut voor herhaling vatbaar. En dan sta ik wederom aan de start 🙂
    Bedankt voor je complimenten. Ik heb er geen spijt van gestart te zijn, maar ook niet dat ik uitgestapt ben. Deze ervaring had ik niet willen missen en wie weet word ook ik een echte man 😉

15. annemarie schreef:

Het zou, voor jullie, leuk zijn als de Veluwezoomtrail elk jaar op de kalender komt te staan. maar wel met dien verstande dat het aantal lopers beperkt blijft. De Veluwe is nog een mooi stuk mooie ongerepte natuur en dat gaat wat mij betreft boven een leuke loop!

Waar ik benieuwd naar ben is hoe de schoenen bevielen!

16. Ronald schreef:

een prachtige loop. Heb al heel veel mooie verhalen gelezen over de veluwezoom en nu ook weer. Top, mooie prestatie meiden

17. ingrid schreef:

@annemarie, de schoenen zaten als gegoten heerlijke “pantoffeltjes”. Wel moet ik er bij zeggen. Dit parcours is er prima voor, maar ik verwacht als er veel stenen en echte bergen komen dat de zool niet goed is! Wel voor zachte trail is de Salomon Wisper een heerlijke lichte schoen.
    Groetjes ingrid

18. Fred schreef:

Wat een mooie trail zeg. Tenminste, dat blijkt al uit de foto’s. En weer een giga-afstand afgelegd! En John heeft de smaak van het lopen – zowel qua lengte als qua snelheid – helemaal te pakken! Helaas moet ik nog steeds een man worden…;-)

19. Keesdeloper schreef:

Jemig!! Hoe meer blogs ik hier over lees, hoe jaloerser ik word. Het is niet mijn ondergrond maar toch wel heel mooi! Maar ja, ik mocht mijn bed niet uit, vaderdag!

20. Koen Martens schreef:

60 km van Berg en Dal, ik moet me schamen dat ik daar nog nooit van had gehoord.

21. hans schreef:

this toch wel leuk als ik dat allemaal lees…. mooie prestatie dames

22. Claudia schreef:

Was moeite waard om blogje te laten staan, mooi om een trail in eigen land te lopen. Mooi verslag om te lezen en super gelopen. En ‘bijna te laat’ das niets nieuws;-).