Reizen 2.0, Koffers kwijt en kerst in Cartagena

We moesten in Cartagena zien te komen en omdat de  Colombianen kerstavond vieren, wilden we niet het risico nemen dat er geen bus meer zou gaan. Dus om half 7 bracht iemand ons met het bootje van de ecolodge naar Taironaka dorp.
Langs de weg was al volop drukte en we hadden geluk. Na 15 minuten kwam er een bus voorbij. Hand op steken en instappen naar Santa Marta.Na 1.5 uur waren we daar en kwamen we terecht in de chaos van de markt in het centrum van de stad. Normaal stoppen de bussen allemaal bij het grote busstation. Deze dus niet.
Wat blijkt, het bus station is bijna langs de grote weg waar we 20 minuten geleden zo goed als langs reden. Met onze koffer de chaos door op zoek naar een bank omdat onze pesos bijna op waren. Zonder succes. Dan maar een taxi aanhouden en via een pinautomaat naar het busstation. Dat ging beter en zo kwamen we op het station met geld in de portemonnee.

Al snel vonden we een bus naar Cartagena. 4 uur rijden. Het was 9.35 en om 10uur zou deze bus vertrekken. Onze koffers in de achterbak en nog even koffie en empanadas scoren, tijd genoeg. Om 9.50 staan we weer bij de bus. Tenminste, daar waar de bus stond. Bus weg, WTF! De bus ernaast staat er nog en lichtelijk gestressed vraag ik aan de jongen waar de andere bus is. Weg, zegt hij doodleuk. Ja, sukkel dat zien wij ook wel, maar onze ‘maletas’ staan erin. Mijn Spaans wordt beter naarmate de stress toeneemt. En handgebaren helpen ook. Dat denk ik, want na het kantoor te hebben gevonden en nog eens haarfijn uitgelegd te hebben dat wij net een kaartje hebben gekocht en met die ene bus mee moesten en vooral dat onze koffers erin staan, komt er ergens een chauffeur vandaan. Hij neemt ons mee over het station en ergens achteraan geparkeerd staat die bus. Klep open en daar komen onze koffers tevoorschijn. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Deze bus gaat niet zegt hij nog en vervolgens neemt hij ons mee naar een andere bus. Hij doet zaken met die chauffeur van een ander bedrijf en we mogen mee. Opgelucht stappen wij in, met koffers. Toch lullig als je de laatste paar dagen geen spullen meer hebt.
Als de bus vol is rijden we weg, het is inmiddels 10.30. Na 2 uur rijden komen we in Barranquilla aan. Er stappen mensen in en uit en als we op een drukke plek langs de weg zijn, zegt de chauffeur dat wij hier eruit moeten. Hij rijdt nog door de stad en naar het station en wij kunnen beter rechtstreeks de bus nemen naar Cartagena. Dan zijn we er binnen 2 uur ipv nog 4 uur. Hij heeft een punt.

Maar waar komt die bus vandaan? Volgens de chauffeur komen er een heleboel bussen voorbij op dat drukke punt. Hij geeft ons netjes een deel van ons geld terug, zwaait en geeft gas. Wij kijken elkaar aan, lachen en hopen maar dat hij gelijk heeft. Er is veel handel op die plek en dat betekent meestal wel bussen die stoppen. Al snel zien we de eerste bus aankomen, ik steek mijn hand uit maar die bus is vol. Er blijken veel mensen hier te wachten die naar Cartagena moeten en ik denk , shit, straks zitten al die bussen vol en rijden ze niet meer in de avond door kerst. Ik loop een stuk terug voorbij de mensen die ook wachten om te zien of er andere mogelijkheden zijn.
Gelijk bingo, er stopt een minibus. Cartagena? Si! Hij zegt een prijs, ik zeg teveel, we onderhandelen en niet veel later zitten we. Voor een acceptable prijs zet hij ons af in het  centrum van Cartagena ipv bij de terminal, 45 minuten van het centrum.
Het busje is helemaal vol met ons erbij en er liggen een partij koffers op het dak, niet normaal. Dus worden we natuurlijk ook nog twee keer aangehouden door de politie. Maar uiteindelijk bereiken we toch echt Cartagena, 8 uur na onze vroege vertrektijd zijn we 180 km verder gereisd en tig herinneringen rijker.

Cartagenade mooiste stad van Colombia zegt men. In het oude ommuurde centrum van de stad bevinden zich nog vele koloniale gebouwen.
Vanwege haar koloniale uitstraling staat Cartagena op de UNESCO werelderfgoedlijst. De binnenstad die ommuurd wordt zoals gezegd is prachtig. Er is veel te zien maar eigenlijk moet je gewoon dwalen door de kleurrijke straatjes, de kerken bezoeken, het fort bezoeken, op de pleinen genieten van het groen en de mensen. Dwalen en zien waar je uitkomt.
En inderdaad is Cartagena de mooiste stad van Colombia. Zonder twijfel is vooral de oude binnenstad prachtig en van een enorme charme. De wijken erom heen is minder mooi want  men houdt vooral de binnenstad netjes. Je zult er geen zwerver zien, wel buiten de stadpoorten. En daarom ook leuk om daar te lopen, waar je weer mooie graffiti vind bv.
De mindere kant is dat Cartagena enorm toeristisch is , veel Amerikanen vliegen over voor een paar dagen Cartagena. Je ziet ze nergens in Colombia maar wel hier, ze komen ook niet verder dan deze stad. ( het is 2.5 uur vliegen van Florida naar Cartagena) Dat zorgt ervoor dat de prijzen 2 tot 3 keer zo hoog zijn dan elders tijdens onze hele reis. Luxe restaurants, mooie winkels maar het leuke is dat daartussen toch ook weer de Colombiaan manoeuvreert die gewoon zijn handel op straat wil verkopen. De straatverkopers die toeristenspul verkopen hebben een neus voor de Amerikaan die toch overal te veel voor betaald en laten ons redelijk met rust. No quiero nada is genoeg.
En ondanks dat is Cartagena echt de moeite waard om te bezoeken. Het is bijzonder en past echt als een mooie afsluiter van onze fantastische rondreis door Colombia!

Kerst in Cartagena…….

This entry was posted in Reizen and tagged , , . Bookmark the permalink.